Onze werkwijze
Tijd en aandacht
Frieda Vroedvrouwen bestaat uit twee bevlogen en ervaren verloskundigen die elk hun eigen vrouwen begeleiden tijdens de zwangerschap, de geboorte en de kraamtijd. Deze vorm van zorg wordt ook wel ‘caseload verloskunde’ genoemd. We begeleiden elk drie tot vijf vrouwen per maand. Hierdoor kunnen we extra tijd en aandacht geven om jou en je partner te leren kennen en om op maat gemaakte zorg te bieden.
Kleinschaligheid
In onze spreekuren nemen we ruim de tijd om je vragen te beantwoorden en klachten te bespreken, en om hierop een behandeling af te stemmen. Door de kleinschaligheid en de continuïteit van onze zorg is de kans op complicaties lager, verwijzing naar het ziekenhuis kleiner en de kans op een spontane, natuurlijke bevalling hoger.
Intakegesprek
Alles begint bij ons met een vrijblijvend kennismakingsgesprek waarbij we graag luisteren naar de behoeften en wensen die je hebt. Mocht je voor Frieda kiezen, dan nodigen we je uit voor een intakegesprek en begeleiden we je vervolgens gedurende het hele proces, hoe de geboorte ook verloopt. Bij een medische indicatie, wanneer de gynaecoloog de zorg overneemt denken we met je mee en blijven we in contact.
Begeleiding
Hieronder vind je een samenvatting van onze begeleiding:
- Vrijblijvend kennismakingsgesprek van 1 uur voor je in zorg komt. Afhankelijk hiervan kan je besluiten of je verder met Frieda in zee wilt.
- Tijdens het spreekuur nemen wij ruim de tijd. Consulten duren tussen de 30 minuten en 60 minuten (normaal 10-15 min.).
- Je ziet tijdens de hele zwangerschap, de bevalling én het kraambed dezelfde vroedvrouw.
- Je leert de andere vroedvrouw tijdens de zwangerschap kennen, omdat ze de achterwacht (invalster bij ziekte, vakantie, scholing) is voor jouw vroedvrouw.
- Wij werken vanuit een holistische en natuurlijke visie op zwangerschap, geboorte en ouderschap.
- We nemen samen de tijd om de keuzes die je maakt rond de zwangerschap, bevalling en kraamtijd eigenverantwoord te dragen.
- Het bevorderen en behouden van gezondheid onder andere door integreren van massages en complementaire geneeswijzen.
- Bij een medische indicatie, wanneer de gynaecoloog de zorg overneemt blijven we in contact, zoeken naar mogelijkheden om toch nog het stuk fysiologie en autonomie te bewaken
- Wij zijn uitgebreid bijgeschoold in begeleiding rond de bevalling.
- Uitgebreide kraambedbezoeken met aandacht voor lichamelijk herstel, emotionele balans en het bevorderen van een veilige hechting.
- Wij adviseren echografie in de zwangerschap alleen om medische redenen en hebben onze eigen verloskundige echoscopist en apparaat. De introductie van de echoscopie heeft in de verloskunde en bij zwangere de aandacht meer naar buiten het lichaam verplaatst. Wij stimuleren zwangere om juist naar binnen te keren om contact met zich en de baby te zoeken, om terug naar het gevoel te komen.
BIG en KNOV
Wij zijn beiden BIG geregistreerd en staan ingeschreven in het kwaliteitsregister van de KNOV, waarvan we tevens lid zijn.
Samenwerking
Bloedonderzoeken worden deels op de praktijk geprikt of bij medisch diagnostisch centrum STAR. Voor medische consulten of een overdracht naar een gynaecoloog werken wij samen met alle ziekenhuizen in Rotterdam.
De medische echo’s kon je tot heden bij ons op de praktijk laten doen. Dat zal ook weer de bedoeling zijn. Daarom zijn wij voor jullie op zoek naar een fijne nieuwe echoscopist. In die tussentijd maken we gebruik van lieve collega’s echoskopisten van andere praktijken. Voor de echo voor de perinatale screening verwijzen wij naar een echo centrum in je buurt.
PERINATALE SCREENING
Rond 10 weken van je zwangerschap vragen wij aan jullie of jullie meer willen weten over onderzoeken naar jullie ongeboren kind.
Er vind dan een counselingsgesprek plaats waar wij vertellen over de NIPT (bloedonderzoek) , de IMITAS studie (13 wkn echo) en de SEO (20 wkn echo).
Ga voor meer informatie naar www.pns.nl
Voor de echo voor perinatale screening tussen 18+3 weken tot 21+3 weken – de 20 weken Echo/SEO verwijzen wij naar een echo centrum in je buurt.
Heb je een klacht?
Het kan zijn dat je tijdens of na afloop van de zorg een klacht hebt over. Hopelijk kennen we elkaar dan zo goed dat we dat gewoon kunnen bespreken, want wij staan er altijd voor open om met kritische blik naar onszelf te kijken en onszelf en onze kunde te blijven verbeteren. Als je dit echt liever niet met ons of onze collega’s bespreekt of je wilt graag een onafhankelijke mening, dan kun je terecht bij de Klachtenfunctionaris van de CBKZ. Deze functionaris helpt je dan verder. Zich uitspreken over medische aansprakelijkheid of schadevergoeding hoort niet tot hun takenpakket.
Zie de CBKZ website voor de verschillende contactmogelijkheden:
CBKZ – Centraal Bureau Klachtenmanagement in de Zorg
Molenstraat 30
4201 CX Gorinchem
0183 68 28 29
info@cbkz.nl